Levenswijze en zingeving uit balans?

Past je huidige leefsituatie nog bij jou of zit je in een misfit-situatie?

Sinds het begin van de crisis slopen er kleine en grotere veranderingen ons leven binnen. Deze plotse of soms ook subtiele aanpassingen hebben een enorme impact gehad op hoe we ons leven leiden en of we daar gelukkig mee zijn: een ontslag, een verandering in jobinhoud, het wegvallen van de mogelijkheid om een hobby uit te voeren of energie te halen in bepaalde wekelijkse activiteiten. Deze ogenschijnlijke kleine aanpassingen kunnen ons gevoel van zingeving volledig uit balans halen.

Door een gebrek aan tijd en het lange volhouden van langer-dan-tijdelijke aanpassingen hebben ons belemmerd hier bewust bij stil te staan. We laten ons inspireren door een japans concept ‘Ikigai om je doel of waarde in het leven (terug) te vinden.

Een gemis aan zingeving of drijfkracht
Wat deze veranderingen ook zijn, het komt erop neer dat de balans in het leven zoek is. Men voelt zich teveel verplicht, beperkt of gevangen in een leven dat men niet meer wil of voor gekozen heeft. Er is een gemis aan passie, wilskracht of ‘zin’ in het leven. De coronacrisis is een grote externe factor die vele levens hierin heeft gedwarsboomd.

Enkele voorbeelden.

  • Een beperkter of onderprikkeld dagelijks leven/verstoord werk-privé balans
    • Sinds ik moet telewerken met een baby in huis en geen andere mensen kan zien, voel ik me constant in de rol van ‘ouder’, die andere kanten van mezelf zijn verdwenen of onderprikkeld. Ik voel me ongewild, oninteressant en alleen.
    • Mijn job is altijd iets geweest dat ik vooral belangrijk vond om financiële zekerheid te voelen voor mij en mijn gezin. Mijn energie en voldoening haalde ik vooral uit mijn hobby’s en relaties, maar die moet ik al heel lang missen. Dit heeft een groot effect op mijn gemoed en werkmotivatie.
  • Doelloosheid, leegheid
    • Ik weet niet meer wat me drijft of wie ik eigenlijk nog ben.
    • Activiteit X is het enige wat mijn hoofd écht leeg kan maken en dit kan ik al enkele maanden niet meer.
    • Mijn werk-privé balans is volledig ontregeld en dit voel ik enorm aan mijn gemoed en energieniveau.
  • Groot verlies
    • Het verliezen van mijn huis, partner en mijn vader heeft me achtergelaten met een doelloos, leeg gevoel.
    • De inhoud van mijn job is compleet veranderd en hierdoor voel ik minder voldoening in wat ik doe.
    • Door de crisis ben ik enorm beginnen twijfelen over mijn leven en job. Ik weet niet waar ik moet beginnen om alles wat weer naar waarde te schatten.

Ikigai als inspiratie om terug zicht te krijgen op je drijfkracht en mogelijkheden

Ikigai is een Japans geïnspireerd concept om je doel of waarde in het leven (terug) te vinden. De beste manier om de overkoepelende ideologie van ikigai te visualiseren en te begrijpen is door te kijken naar dit Venn diagram dat de overlappende vier hoofdkwaliteiten laat zien: waar je goed in bent, wat de wereld nodig heeft, waar je voor betaald kan worden, en natuurlijk, waar je van houdt.

Dit is een zeer bruikbaar reflectie instrument om bij jezelf en je leven stil te staan.

Het kan helpen om over het algemeen je leven hiermee terug naar waarde in te schatten of specifieke leefcontexten te gaan evalueren. Het Vvenn diagram houdt tevens rekening met de beperkingen en mogelijkheden voor eventuele aanpassingen in je leven(sbalans).

+++

Aanvullende aanverwante artikelen

  1. Mensen. In een leven op deze planeet ben je niet alleen. Afgezien van afgelegen of verlaten gebieden kom je overal op aarde mensen tegen.Te Weinig Honden In ‘Reservoir Dogs’
  2. Betekeniseconomie
  3. Corona maakt het leven minder leuk
  4. De coronacrisis: Wanneer alles wegvalt
  5. Vergeet jij ook wel eens om stil te staan?
  6. Met vallen en opstaan
  7. 4 weken zonder nieuws
  8. Hoe doet ze het toch allemaal!? Ingrid doet het zo
  9. Hoe doet ze het toch allemaal!? Patricia doet het zo
  10. Hoe doet ze het toch allemaal!? Felicia doet het zo
  11. Pasmaats
  12. Yoga
  13. Mijn winter yoga routine
  14. ‘n Sirkel is rond
  15. Hoe doet ze het toch allemaal!? Elvira doet het zo!
  16. We zijn geen losers, geen winnaars, we zijn vooral mensen die hun best doen
  17. Poll v/d dag: Geldproblemen door coronacrisis?
  18. Bravoure Een gedicht waarin alles in jouw tot leven wil komen

2 Comments

Filed under Gezondheid, Levensstijl, Nederlandse teksten - Dutch writings, Voelen en Welzijn

2 responses to “Levenswijze en zingeving uit balans?

  1. Kristel Peijnenborg

    Dankjewel voor je verwijzing naar mijn gedicht 🙂

    Like

  2. Kristel Peijnenborg

    Hey! Dankjewel voor het delen van mijn gedicht!

    Like

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.