Geen race voor de snelste, noch een strijd der helden

 

“11  Nog iets anders zag ik onder de zon: niet altijd winnen de snelsten de wedloop of de dappersten de oorlog. Het zijn niet altijd de wijzen die te eten hebben, de verstandigen die rijk worden of de deskundigen die bijval krijgen. Alles hangt af van tijd en toeval. 12 Bovendien weet geen mens wanneer het zijn tijd is. Zolang een vis ineens gevangen zit in de fuik of een vogel vastraakt in een klapnet, zo wordt ook de mens gestrikt op een kwaad moment dat hem onverwachts overvalt.” (Prediker 9:11-12 WV78)

“24  Gij weet het: de hardlopers in het stadion lopen allen, maar slechts een wint de race. Loop zo dat ge wint! 25 En de atleten ontzeggen zich bij de training allerlei dingen. Zij doen dat om een vergankelijke krans, wij om een onvergankelijke.” (1 Corinthiërs 9:24-25 WV78)

“Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is het geloof dood zonder de daad.” (Jakobus 2:26 WV78)

“Zozeer immers heeft God de wereld liefgehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat alwie in Hem gelooft niet verloren zal gaan, maar eeuwig leven zal hebben.” (Johannes 3:16 WV78)

“Die dienen om de deugdelijkheid van uw geloof te bewijzen, dat zoveel kostbaarder is dan vergankelijk goud, dat toch ook door het vuur gelouterd wordt. Dan zal, wanneer Jezus Christus zich openbaart, lof, heerlijkheid en eer uw deel zijn.” (1 Petrus 1:7 WV78)

“6 Houdt u dan klein onder de sterke hand van God: Hij zal u te zijner tijd omhoogheffen. 7 Schuift al uw zorgen op Hem af, want Hij heeft zorg voor u. 8  Weest nuchter, wordt wakker! Uw vijand de duivel zwerft rond als een brullende leeuw, op zoek naar een prooi om te verslinden. 9 Weerstaat hem, sterk door het geloof. Ge weet dat soortgelijk lijden het deel is van uw broeders over heel de wereld. 10  De God van alle genade, die u in Christus tot zijn eeuwige heerlijkheid heeft geroepen, Hijzelf zal u na een korte tijd van lijden herstellen en bevestigen en stevig zetten op hechte grondslagen.” (1 Petrus 5:6-10 WV78)

“Als gij tegen uw vijanden ten strijde trekt en ziet, dat zij veel meer paarden, wagens en soldaten hebben dan gij, dan moet gij toch niet bang voor hen zijn, want Jahwe uw God is met u. Hij, die u uit Egypte heeft geleid.” (Deuteronomium 20:1 WV78)

“Heel deze menigte zal weten dat Jahwe geen redding brengt door het zwaard of de lans. Want Jahwe beslist over de strijd en Hij zal u aan ons overleveren.’” (1 Samuël 17:47 WV78)

“Ge hoeft dan niet te strijden; stel u maar ter plaatse op en ge zult zien hoe Jahwe u, Juda en Jeruzalem, de overwinning geeft. Vrees niet en raak niet in paniek; trek morgen tegen hen op; Jahwe zal met u zijn.’” (2 Kronieken 20:17 WV78)

“Maar rust u uit voor de strijd en trek er alleen op uit, anders zal Jahwe u voor de vijand laten bezwijken.’” (2 Kronieken 25:8 WV78)

“(55:19) mij verlossing zal geven en vrede van wat mij vervolgt: met zovelen zijn zij – en ik sta alleen!” (Psalmen 55:18 WV78)

“(140:8) Heer mijn God, Gij wiens kracht mijn behoud is, komt de strijd, uw bescherming is om mij.” (Psalmen 140:7 WV78)

“Een paard wordt opgetuigd voor de dag van de strijd, maar de overwinning komt van Jahwe.” (Spreuken 21:31 WV78)

“(2:20) Op die dag zal Ik een verbond sluiten, ten bate van hen, met de dieren in het wild, met de vogels in de lucht en met wat er kruipt op de grond. Boog en zwaard en oorlog sla Ik het land uit en in veiligheid laat Ik hen wonen.” (Hosea 2:18 WV78)

“‘Pas op, Ik kom als een dief! Gelukkig de mens die wakker blijft en zijn kleren aanhoudt, zodat hij niet naakt hoeft te gaan en allen zijn schaamte zien’.” (Openbaring 16:15 WV78)

“Hij zal heengaan om de volken te verleiden die aan de vier hoeken der aarde wonen, Gog en Magog, talrijk als het zand van de zee, om hen voor de strijd te verzamelen.” (Openbaring 20:8 WV78)

“Ik doe de genade van God niet teniet: als de wet ons kon rechtvaardigen, dan was Christus voor niets gestorven.” (Galaten 2:21 WV78)

“En daar de Schrift voorzag, dat God de heidenvolken zou rechtvaardigen door het geloof, heeft zij aan Abraham bij voorbaat het evangelie verkondigd: In u zullen alle volken worden gezegend.” (Galaten 3:8 WV78)

“Trouwens, dat niemand door een wet bij God gerechtvaardigd wordt, is evident, want: Hij die door het geloof gerechtvaardigd is zal leven.” (Galaten 3:11 WV78)

“Broeders, gij werd geroepen tot vrijheid. Alleen, misbruik de vrijheid niet als voorwendsel voor de zelfzucht. Integendeel, dient elkander door de liefde.” (Galaten 5:13 WV78)

“21 Thans is echter, buiten de wet om, Gods gerechtigheid openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigenis afleggen. 22 Gods gerechtigheid, die zich door het geloof in Jezus Christus meedeelt aan allen die geloven, zonder enig onderscheid.” (Romeinen 3:21-22 WV78)

“Ook de belofte aan Abraham en zijn nakomelingen, dat zij de wereld zouden erven, steunt niet op de wet, maar op de gerechtigheid van het geloof.” (Romeinen 4:13 WV78)

“1  Volgt hieruit, dat wij moeten blijven zondigen om de genade te doen toenemen? 2 Natuurlijk niet! Hoe zouden wij nog in zonde leven, wij die dood zijn voor de zonde? 3 Gij weet toch,, dat de doop, waardoor wij een zijn geworden met Christus Jezus, ons heeft doen delen in zijn dood?” (Romeinen 6:1-3 WV78)

“Want als uw mond belijdt, dat Jezus de Heer is, en uw hart gelooft, dat God Hem van de doden heeft opgewekt, zult gij gered worden.” (Romeinen 10:9 WV78)

“Wie twijfelt en toch eet, is al veroordeeld, omdat hij niet volgens zijn overtuiging handelt. Alles wat strijdt met de overtuiging van het geweten is zondig.” (Romeinen 14:23 WV78)

“en zonder het geloof is het onmogelijk aan God te behagen; wie bij God wil komen, moet geloven dat Hij bestaat en dat Hij beloont allen die Hem zoeken.” (Hebreeën 11:6 WV78)

“God is het immers die zowel het willen als het doen bij u tot stand brengt, om zijn heilsplan te verwezenlijken.” (Filippenzen 2:13 WV78)

“Ik ben de wijnstok, gij de ranken. Wie in Mij blijft, zoals Ik in hem, die draagt veel vrucht, want los van Mij kunt gij niets.” (Johannes 15:5 WV78)

*

 

Engelse versie: The race is not to the swift, nor the battle to the strong

++

Een andere Nederlandstalige versie: Een race niet voor de snelste, noch een strijd om de sterkste

Vindt ook:

  1. Nooit te laat om te beginnen met te gaan naar het juiste einde
  2. Bij honderd mijl negenennegentig als halverwege overwegen
  3. Herinner jezelf dat moeilijkheden en vertragingen vrijwel onmogelijk te voorspellen zijn
  4. Het leven is als een tien-versnellingen fiets.
  5. Verstandig en traag, struikelen zij die snel lopen

In het Engels kan u volgende artikelen vinden:

Every athlete exercises self control

Determine the drive

A race not to swift, nor a battle to the strong

+++

  • The Fear of Man is a Trap (codybateman.org)
  • Christians become truly Christian (disciplesofhope.wordpress.com)
    Dear Christians who are God’s children, you are the ones who are called out. Now get out your religiosity & piety and get in your spirit to know your Master. “God is spirit, and his worshipers must worship in the Spirit and in truth.” (John 4:24). These days they don’t name you Peter, Paul, Moses or Daniel but isn’t there any Daniel among you.Prophet Daniel prayed and fasted for his people in Babylon (Iraq). We are at War a Spiritual war. We need prayer warriors to fight the ancient demons of Babylon (Iraq) who are free. We need to bind them to the feet of Jesus Christ. This is our war “For our struggle is not against flesh and blood, but against the rulers, against the authorities, against the powers of this dark world and against the spiritual forces of evil in the heavenly realms.” (Ephesians 6:12).
  • Why we shouldn’t worry God will break His promises (pastorjonev.typepad.com)
    Some promises are broken due to busyness. At the end of the day, we realize we don’t have the time nor the energy to do what we promised at the beginning. Some are broken due to our forgetfulness. Our intentions are good, but our memory is bad. And some are broken because we lack the character to keep them. We said what was needed in order to get what we wanted.
  • Be You (billtonnismusic.wordpress.com)
    once you grow into the knowledge and understanding of God’s amazing love…the rules, although still good, are no longer the focus. Some people are still stuck in a childhood religion of desperately following a list of guidelines…always fearing they will mess-up and God will somehow get angry at them.
  • The Lord Will Provide #InstarationDevo (armansheffey.com)
    God is a perfect, loving father. As we, His children, trust Him with our lives and obey His commands He promises to be our great provider.
    Abraham experienced this amazing provision when faced with the greatest test a father could face: choosing your child or your God.In comparison, though our tests are difficult, I can’t imagine they’d be as hard as that. And yet that same God who provided for Abraham will provide for you.

12 Comments

Filed under Aanhalingen uit Heilige Geschriften, Levensstijl, Nederlandse teksten - Dutch writings, Religieuze aangelegenheden

12 responses to “Geen race voor de snelste, noch een strijd der helden

  1. Pingback: Ds. Paul Visser ziet geloof onder kerkgangers verdwijnen – Some View on the World

  2. Pingback: Herfst, Leven en dood, genade, wedergeboorte en heiliging – Some View on the World

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.