Alternatieve voeding, nudging en passeren aan de kassa

 

Vroeger vulde men een winkelkar en ging men aanschuiven aan de lange rijen en aan één van de vele kassa’s.

Ne de lockdown en beperkingen van het aantal mensen dat in de supermarkt binnen kon, is er na het opheffen van de beperkingen weer een toeloop in de winkelketens. Het voelt weer alsof de halve stad zich in de supermarkt heeft verzameld om de wekelijkse boodschappen te doen. Weer kunnen wij van die vervelende drukke momenten in de supermarkt vinden, die ons doen denken beter thuis gebleven te zijn. Maar toch kunnen wij vaststellen dat bepaalde wijzigingen aan het betalingssysteem er voor gezorgd hebben dat er minder moet aangeschoven worden ook al zijn er nu minder kassa’s geopend.

Wij zelf kunnen natuurlijk zelf het winkelen al efficiënter doen verlopen door een goede voorbereiding te maken.

Voorbereiding

Hoe triviaal het ook klinkt, winkelen kan sneller gaan met een goede voorbereiding. Een goed geschreven boodschappenlijstje speelt een belangrijke rol. Deze lijst moet thuis al worden samengesteld en u moet bedenken welke boodschappen u de komende dagen nodig hebt. Als u de supermarkt van uw keuze kent, kunt u het boodschappenlijstje in categorieën opschrijven. Zo zie je minder snel boodschappen op het lijstje over het hoofd en hoef je niet terug naar een eerdere plek in de supermarkt. Het voordeel van het boodschappenlijstje is dat je doelgerichter door de winkel kunt gaan en niet ter plekke beslissingen hoeft te nemen. Dat kost tijd en zenuwen, en als je daarna een ingrediënt vergeet, moet je terug naar de winkel. Ook de spitsuren in supermarkten moeten worden vermeden. Aangezien de meeste mensen ‘s avonds of op zaterdag gaan winkelen, is het stressniveau hier het hoogst.

Optimalisatie in de supermarkt

Naast de klant kunnen supermarkten ook verbeteren om de winkelervaring zo gemakkelijk mogelijk te maken. Een belangrijk punt is netheid en een opgeruimde indruk. Als er rommel in de gangpaden en op de vloer ligt, vertraagt dat de klant en geeft hem het gevoel dat de winkel niet om de goederen geeft.

Ook bij de kassa is er ruimte voor verbetering. Om hier opstoppingen te voorkomen is een efficiënt kassasysteem. Hiertoe ziet men in verscheidene landen nieuwe systemen op de markt komen. Het electronisch betalen is in zekere zin in een nieuwe fase gekomen.

Een snel kassasysteem bespaart ruimte, tijd en kosten. Dit is niet alleen gunstig voor de supermarkt, maar ook voor de klanten. Meerdere supermarkten hebben ook geleerd dat zij op personeelskosten kunnen besparen door de klant zelf zijn producten te laten inscannen en naar een afrekeningspunt te laten gaan.

Scannen van producten & nudging

Veel supermarkten bieden vandaag de dag de mogelijkheid om je gekozen producten direct bij het schap te scannen. Bijvoorbeeld met scan-kastjes die je bij de ingang kunt meepakken of – nog makkelijker – rechtstreeks met je eigen smartphone.

Na het scannen van een product wordt wat basale productinformatie getoond en kun je het artikel gelijk in de digitale winkelwagen plaatsen om later af te rekenen. Dit levert niet alleen groter gemak op voor de klant, maar biedt tevens een beïnvloedingkans. In de productinformatie kunnen namelijk tal van nudges worden verwerkt.

Nudging (of nudgen) is een in 2008 beschreven gedragspsychologische motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Over de effectiviteit van nudging bestaat geen wetenschappelijke consensus, omdat het onderzoek ernaar lijdt onder publicatiebias.

De onderzoekers Van der Laan & Orcholska (2022) vroegen zich af of het effectief zou zijn om bij het scannen van ongezond product (bijvoorbeeld regular cola) een gezonder alternatief te bieden dat zich op dat moment binnen handbereik bevond (bijvoorbeeld suikervrije cola). Om hierachter te komen, hebben ze vier varianten getest:

  • Geen nudge
  • Toon een alternatief
  • Zorg voor een alternatief + reden (“dit alternatief bevat geen suiker”)
  • Toon een alternatief + emotie (hart-symbool toegevoegd)

Uit: Van der Laan & Orcholska (2022)

Uit: Van der Laan & Orcholska (2022)

De onderzoekers hielden bij hoeveel procent van de klanten uiteindelijk voor de gezondere alternatieven koos. Interessant was dat enkel simpelweg het aanbieden van het alternatief tot een significante toename in gezonde keuzes leidde, maar dat verdere pogingen tot overtuigen (extra informatie of emotionele symbolen) het niet significant beter deden dan de controleconditie.

Volgens Thaler en Sunstein is nudging een goede aanvulling op de drie traditionele instrumenten van gedragsbeïnvloeding: wetgeving, voorlichting en financiële prikkels. Die kunnen respectievelijk te dwingend, te paternalistisch of te duur zijn, en bovendien gaan ze uit van de mens als rationeel wezen.

Er zijn de laatste tijd ook enkele apps op de markt verschenen die mensen richting willen geven. Zo is er Yuka dat na het scannen van een product meer informatie geeft over goede, maar ook slechte ingrediënten van het gescande product en tegelijkertijd een beter alternatief aanbiedt.

Productlocatie

Opvallend is hoe met de jaren supermarkten hun producten op de rekken hebben geplaatst. Waar vroeger de producent moest betalen om op de producten op ooghoogte te hebben, plaatsten vele supermarkten nu de goedkopere producten lager bij de grond, terwijl anderen er voor kiezen de gezondere producten meer in de kijker te plaatsen.

Mensen volbrengen hun winkeltrips zodanig op de automatische piloot dat het allesbepalend is op welke producten hun oog toevalligerwijs valt. Dat weten supermarkten al wat langer dan vandaag. De producten die ze het liefst verkopen liggen vlak onder ooghoogte (sales is het hoogst tussen 1.25 en 1.50) en in het midden van een schapmeter. Ook kopen we producten op de hoofdpaden van de winkel aanzienlijk vaker dan op de middenpaden.

Het psychologische effect van productlocatie blijkt echter nog vele malen dieper te gaan dan waar een product staat. Voor gezondheid is minstens zo belangrijk is met welke andere producten deze er staat.

In een studie van Vandenbroele, Slabbinck, Van Kerckhove & Vermeir (2021) werd de ideale locatie van vegetarisch broodbeleg getest in een groot aantal supermarkten. Van oudsher lagen die in de nabijheid van het groenteschap, ver weg van de vleesvarianten. De onderzoekers testten twee alternatieve locaties:

  • Een vegablok naast de vleeswaren
  • Gemixt met vleeswaren (dus de vegetarische filet american rechtstreeks naast de vleesvariant)

Verrassende resultaten

De resultaten waren veelbelovend, en een tikkeltje verrassend. Bij de eerste optie, waarbij een vegablok naast een vleesblok werd geplaatst, steeg de verkoop van vega met 171%. Kleine verrassing: ook de verkoop van vlees nam erdoor toe met een ruime 15%. Dit laatste is een opzienbarend neveneffect, dat mogelijk voortkomt uit het feit dat de zichtbaarheid van het algehele vleeswarenblok toenam.

De tweede test, waarbij elke vegetarische optie individueel naast de vleesvariant werd getoond, resulteerde eveneens in een positief effect op de keuze voor vega. Ditmaal profiteerde vlees hier niet van mee. De auteurs bepleiten dat de gepaarde presentatie de vega-variant het sterkst als waardig alternatief neerzet, waardoor deze vaker gekozen wordt (ook houden ze de mogelijkheid open dat klanten het verschil niet zagen en per ongeluk een plantaardig product in hun winkelmandje legden – sorry carnivoren).

*

Lees ook:

Van groene intentie naar gedrag: hoe consumenten the green gap overbruggen

Zo word jij beïnvloed in de supermarkt: 3 effectieve nudges

Nu beginnen met marketing? Dan ben je al te laat

+

Voorgaande

Away with it oh no! – Weg er mee, oh neen

In de supermarkt kan je (g)een hoop kopen

Niet te vergeten voor kleine afstanden

++

Vindt ook te lezen

  1. Huishoudbudget vs supermarkten

+++

Gerelateerd

  1. Plannen en doelen
  2. top 5 Supermarkt
  3. Gat
  4. Wet oneerlijke handelspraktijken landbouw- en voedselvoorzieningsketen
  5. Hoe een nieuw rechtsgebied ontstond… in de supermarkt
  6. Vliegend langs de kassa
  7. Verkeerde rij
  8. Dear sidejob – een bijbaan
  9. Deel 1. Plastic Supermarkt
  10. Am Wochenende einkaufen …
  11. Höhere Kundenzufriedenheit ohne mehr Personal: Hybride Konzepte an der Kasse
  12. Beeinflusst Hintergrundmusik das Kaufverhalten?
  13. Netto – Probleme mit Kartenzahlungen dauern an
  14. Für ein effizientes Einkaufserlebnis
  15. Empörung über Edeka: Ausgestopftes Rind im Supermarkt erzürnt Veganer – FAZ – Frankfurter Allgemeine Zeitung
  16. Dortmund: An dieser Supermarkt-Kasse haben Rettungskräfte Vorfahrt – BILD
  17. Preisstreit eskaliert: Diese Produkte vorerst nicht mehr bei Edeka – WEB.DE News

Leave a comment

Filed under Economische aangelegenheden, Educatieve aangelegenheden, Gezondheid, Levensstijl, Nederlandse teksten - Dutch writings, Voeding

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.