Zijn Beelden een Gevaar of de Redding voor het Geloof?

De Heilige Schrift is duidelijk omtrent het maken van afbeeldingen van Dé Ene Ware God en andere goden. Luther heeft hierin geen poging gedaan om de afgodsbeelden te laten verdwijnen en anderen hun pogingen zijn vandaag vijf eeuwen later zodanig vergeten dat wij in meerdere protestantse kerken nu ook weer beelden vinden van God, Jezus, kruisen en beeltenissen van andere figuren waar gelovigen in die gemeenschappen naar opkijken en komen voor neer te buigen.

+

Om te herinneren

Vijfhonderd jaar geleden spijkerde Maarten Luther 95 stellingen tegen de deur van de kerk van Wittenberg => begin van de reformatie + afscheiding van katholieke kerk => geloofsoorlogen in heel Europa  + vraagtekens bij christelijke kunst > beeldenstorm.

Rond 1500 in katholieke kerk mogelijk om zonden af te kopen bij de paus = handel in zogenaamde ‘aflaten’ > enorme zelfverrijking van de kerk

Luther vond dat kunst een belangrijke rol kon hebben om de Bijbelse verhalen te illustreren en te onderrichten aan ongeletterden.

algemene tendens van protestanten > geen ruimte voor christelijke kunst in de kerk.

1566 slaat de vlam in de pan  bijeenkomst in Noord-Franse Steenvoorde groep protestanten besloot lokale katholieke kerk te plunderen = Alle beelden kort en klein geslagen => in heel Nederland + België honderden kerken aangevallen.

beeldenstorm = zwarte bladzijde binnen geschiedenis van de kerk > daarom zoveel mogelijk weggewerkt.

Concilie van Trente  > maatregelen genomen om corruptie tegen te gaan + verkoop van aflaten werd verboden. > andere katholieke gebruiken bevestigd, zoals Maria-verering en het herdenken van Heiligen.

Katholieke kerk rijk versierd <> Protestantse kerken vaak heel sober ingericht.

//Vensters

Dirck van Delen – Beeldenstorm in een Kerk

Vijfhonderd jaar geleden spijkerde Maarten Luther 95 stellingen tegen de deur van de kerk van Wittenberg. Het markeert het begin van de reformatie en de afscheiding van de protestanten van de katholieke kerk. De reformatie zorgt voor geloofsoorlogen in heel Europa en ook voor het stellen van vraagtekens bij de christelijke kunst, die uitmondt in de beeldenstorm. In dit derde deel van onze zomerserie over verboden kunst: heeft het geloof beelden nodig?

Maarten Luther kaartte dit jaar precies 500 jaar geleden de wantoestanden aan in de katholieke kerk. Rond 1500 was het in de katholieke kerk voor rijken mogelijk om je zonden af te kopen bij de paus. Deze handel in zogenaamde ‘aflaten’ zorgde voor een enorme zelfverrijking van de kerk en had volgens Luther en andere kerkcritici, zoals Calvijn en Zwingli, niets te maken met het geloof. Ze ontketenden een vernieuwing…

View original post 891 more words

Leave a comment

by | 2017/11/01 · 7:44 pm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.