Feestmaaltijden en gewichtscontrole

Nu wij met het einde van het jaar ons met deze donkere dagen willen tegoed doen aan aangename en lekkere dingen kunnen sommigen onder ons bekommerd zijn om hun gewicht.

Niemand zou willen dat de weegschaal te ver over slaat na al het lekkere eten van de feestdagen.

een zeer grote fout die mensen begaan bij het proberen te vermageren is het ontbijt over te slaan om daarna lekker veel te kunnen eten wanneer het donker geworden is. Maar die avondmaaltijd zou eigenlijk de lichtste van de dag moeten zijn.

Enkele dagen eetmaaltijden overslaan om dan volop van een somptueuze maaltijd te genieten is ook geen oplossing. Op langere termijn kan ‘intermittent fasting’ echter leiden tot tekorten, een slechte adem of uitdroging.

In het algemeen komt het er op aan regelmatig te eten en te sporten. Beweging is allernoodzakelijkst. Maar dat mag dan ook geen zeer uitputtende vochtverlieslatende beweging zijn.

Je moet gewoon een evenwicht bewaren in de mate van sporten en calorie gebruik. Daar komt het op aan dat je dat verbruik van calorieën dezer dagen wat meer in het oog houdt. Want die overheerlijke feestmaaltijden zijn meestal wel echte caloriebommen. Maar daar moet je beseffen dat men nu en dan toch eens mag zondigen, als men daarbij niet vergeet om dan een extra wandelingetje in te lassen.

Enkele maaltijden voor kerstavond overslaan zal uiteindelijke geen bijzonder resultaat opleveren. Gevaar is zelfs dat je de avond zelf dubbel zo veel eet en dus eigenlijk in één keer meer (lees: té veel) calorieën naar binnen werkt.

Waar je best op let deze dagen is dat je je lever niet te veel belast met vetten. Probeer daarom vetarme maaltijden te presenteren en overdrijf zeker niet met alcoholische dranken. Besef ook dat men heerlijke drankjes kan presenteren die helemaal geen alcohol bevatten. En bij de maaltijd mag gerust een glaasje rode wijn.

Zorg verder gewoon dat na een (liefst een evenwichtige) feestmaaltijd er weer een evenwichtige voeding is die de balans weer in de goede richting doet overslaan. Denk aan soep, fruit en groene groenten!

Laat het dus smaken.

Leave a comment

Filed under Gezondheid, Levensstijl, Nederlandse teksten - Dutch writings, Voeding

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.