Focus

Het zich richten op iets, het speciaal onder ogen nemen, het in het brandpunt plaatsen of het concentreren of focaal punt kiezen, poogt mensen tot een doelbewust richten te brengen al of niet op problemen of op beter lopende zaken.

In onze maatschappij zijn er zulke perioden waarbij bepaalde woorden of acties meer dan gewenst bij sommigen om de oren worden geslagen of meermaals in de kijker komen te staan.

Er werd de mensen gevraagd om beter te focussen, maar veel al werd er niet bij verteld op wat. Nadien moest men allemaal zen gaan worden en meedoen aan de rages van bezinning of meditatie en midfullness.

Na al die ‘fulness’ zou men volheid kunnen verwachten, maar meer ‘less’ kwam verder in de kijker en mensen dwaalden verder af in de diepte van de donkerte. Nog steeds zakken de mensen dieper in het ‘mindere’ ook al kunnen ze zwemmen in de veelheid van allerlei gadgets.

Heel wat mensen hebben heel wat artikelen waar ze zich zelf spiritueel en lichamelijk willen mee bevredigen, maar toch weten ze zich niet gelukkig te voelen. Leegte vult hun hart terwijl ze zogezegd in luxe zouden moeten leven. Hun luxe is slechts uiterlijke schijn. In hun harte blijft de leegte achter in donkere ruimten.

Het zou fijn zijn moesten meer mensen terug een stapje weg van de wereld zouden doen, terug in de juiste richting naar innerlijke vrede.
Hiertoe moeten wij elkaar helpen om terug onze gedachten op het juiste te zetten en weer beter leren focussen.

In ons leven moeten wij er op toe zien dat het niet van moeten is (verplichtingen) maar van ‘mogen’. dit met een besef dat ieder een andere doelen kan en mag hebben en voor eenieder iets anders belangrijk kan zijn.

Maar uiteindelijk is hete allerbelangrijkste eigenlijk voor iedereen hetzelfde: in het reine zijn met jezelf en met de Schepper. Daaraan moet men werken en hopen om het zuivere te bereiken.

Ademhalen

Is het toeval? Ik weet het niet… ik geloof niet in toeval. Het is dat ik overal waar ik kom het woordje ‘Focus’ aan mij gepresenteerd word. Sla ik een magazine open, dan springt het woord eruit. Zet ik de TV aan, dan hoor ik het woord en vandaag deed ik een ‘Word magic’- spel van Michelle Bernhardt op haar site. Je zult het niet geloven, maar ook daar sprong het woord ‘Focus’ er uit.

Mezelf focussen is, op het moment van schrijven, niet erg makkelijk. Ik vermoed dat het een nasleep is van de burnout van afgelopen jaar. Het kost mij moeite om zaken te plannen en een en ander uit te voeren volgens planning. Ik ben snel afgeleid, waardoor ik soms compleet vergeet waar ik eigenlijk mee bezig was. En dit heeft gevolgen… een taak duurt hierdoor -tig keer langer dan anders.

Laatst was ik in gesprek…

View original post 233 more words

Leave a comment

Filed under Geestelijke aangelegenheden, Levensstijl, Nederlandse teksten - Dutch writings, Re-Blogs and Great Blogs, Voelen en Welzijn

Leave a Reply

