Materialisme vs. minimalisme

Het is niet altijd makkelijk objectief onder ogen te nemen wat wij bezitten en wat er van werkelijk nodig is en wat er ballast is of niet meer nodig zal zijn. Want voorzeker heeft iedereen wel spulletjes in huis die hij niet meer nodig heeft op dit ogenblik maar denkt later nog nodig te hebben.

Belangrijk is het wel dat wij er ernstig over nadenken vooraleer over te gaan op een nieuwkoop. Hebben wij die nieuw gadget wel nodig, of zouden wij niet beter doen om iets tweedehands te nemen dat even goed is? Waarom altijd nieuw en nieuwer? Te velen willen alsmaar meer en van het nieuwste. Hoe velen zijn niet tevreden met wat zij al hebben en hoe velen willen er niet bij nadenken wie de makers achter het ding zijn en hoe zij verloond zijn geworden?

Met wat kunnen en willen wij ons tevreden voelen?

+

Lees ook Food waste over supermarkten die héél veel voedsel weg gooien wat ze makkelijk hadden kunnen doneren, met een paar foto’s er bij.

+

Aanvullend tot: Met minder is … nog genoeg

Bij een zelfvoorzienend leven hoort (in mijn ogen) gelukkig zijn door de mooie dingen in het leven, niet door het hebben van veel/dure spullen. Helaas werkt het niet altijd zo bij mij. Aan de ene kant ben ik gek op opruimen en heb ik geen problemen om dingen weg te gooien of te geven, dat geeft een heerlijk gevoel. Aan de andere kant heb ik zo mijn verzamelingen: games (een hele kast vol), platen en mijn dieren waar een hoop spullen bij horen. Toch vind ik niet dat ik veel spullen heb, want als ik iets een lange tijd niet gebruik (met uitzondering van mijn games) geef ik het weg of verkoop ik het. Zo probeer ik mijn huis een beetje opgeruimd te houden. Natuurlijk is het mijn uiteindelijke doel om helemaal niet meer om spullen te geven, maar heerlijk te genieten van de zon, plantjes, mijn dieren, mijn familie…

View original post 131 more words

1 Comment

Filed under Levensstijl, Nederlandse teksten - Dutch writings, Re-Blogs and Great Blogs, Voelen en Welzijn

One response to “Materialisme vs. minimalisme

  1. Pingback: In de supermarkt kan je (g)een hoop kopen | From guestwriters

Leave a Reply

