De vrouw van mijn leven*

In deze tijd worden ouders hun taal als ouder dikwijls niet meer gewaardeerd door de kinderen terwijl zij nog thuis zijn. Door de economische moeilijkheden moeten velen ook langer onder het ouderlijk dak blijven. Erg genoeg is er heden een veelvoud van meervoudig samengestelde gezinnen, waarbij vele kinderen heen en weer geschud worden en als handelswaar afgekocht worden door de één of ander ouder, waardoor de kinderen én weinig affectie leren én niet bepaald goede voorbeelden krijgen van liefde geven en liefde ontvangen. Dit maakt het voor hen nog moeilijker om die ouders te waarderen. En die ouders die wel samen blijven en er moeite voor doen om een gezin werkbaar te maken krijgen niet altijd dat duwtje in de rug, of dat schouderklopje dat zij van hun kinderen ook wel eens zouden mogen krijgen.
Wij kunnen slechts hopen dat met de jaren, als die kinderen op hun beurt ook kinderen krijgen dat zij dan gaan inzien wat een rompslomp het soms was en welke opofferingen er moesten gebracht worden voor hen om hen zo goed mogelijk te laten opgroeien.

Laat het dan ook voor ouders een troost wezen dat er toch een dag mag komen waarop die vroegere kinderen zullen inzien waarom er door bezorgdheid wel eens woorden waren en hoe die ouders toch probeerden het beste voor het kind te verkrijgen.

Dat elk kind beseft, dat het nooit te laat is om dankbaarheid naar de ouders te tonen. Al mogen de conflicten er veelvuldig geweest zijn en mogen er hevige woordenwisselingen met veel kabaal de gemoederen gestoord hebben, mooi is het als er vergevensgezindheid kan getoond worden en alle bruggen weer mooi over kalme waters gelegd kunnen worden.

Dat wij steeds denken aan die moeder die ons ter wereld bracht , misschien met al veel pijn, maar er niet tegen opzag om ons steeds te voeden en klaar te staan om ons op te vangen bij elke tegenwind of onweer. Dat zij de zon in ons hart moge zijn en de kern tot weer nieuw leven.

++
Aanvullende lectuur:

  1. Kinderen mogen falen
  2. Conservatieve rolpatronen en huishoudtaken
  3. Zachte waarden? Hard(t) nodig!
  4. Uit huis werkende moeders
  5. Vaderschap ingesteld verbondschap door de Schepper
  6. Vaderschap complex en uniek verschijnsel 1/2
  7. Vaderschap complex en uniek verschijnsel 2/2
  8. Kijkend naar het Oosten en het Westen voor Waarheid
  9. De uiteindelijke vorming van iemands karakter ligt in eigen handen
  10. Opwekking begint in het gezin
  11. Veel pluimen geven sterke vleugels
  12. Gezin in postmoderne samenleving meer in verdrukking
  13. Katholieken en orthodoxen verdedigen samen het gezin
  14. Bedroeft de Heilige Geest niet
  15. Onvergevendheid … houdt je in een zonde syndroom
  16. Vergeving altijd mogelijk
  17. Vergiffenis is een zegen voor diegene die vergeeft
  18. Hij die niet kan vergeven breekt de brug af, die hij zelf moet passeren

Mijn naam is 'Elsje'

Zij. Zij is het. Ik weet het zeker. Voor haar zou ik mijn leven geven. Ik ken haar al jaren. Keek toe hoe ze in de weer was. Altijd voor een ander, nooit voor zichzelf. Als een race tegen de klok. Van hot naar her. Geen adempauze. De tijd vliegt. En ik zag het niet. Ik zag het wel, maar heb er nooit echt bij stilgestaan. Dat zij de vrouw van mijn leven is.

2004: storm in Pukkelkop
Ik ben een stoere puber. One of the guys, weet je wel. Kwetsbaar? Zeker, maar dat kan ik goed verbergen. Met dank aan mijn felle bek. De ene na de andere kletterende ruzie. Smerige scheldwoorden die ik naar haar hoofd slinger. Schande voor de Nederlandse taal. Nog meer voor haar. Ik schreeuw. Zij schreeuwt. De deur staat open. De buren horen me. Maar, what the fuck? Ik doe niets fout, toch? Ik…

View original post 337 more words

1 Comment

Filed under Re-Blogs and Great Blogs, Sociale Aangelegenheden, Voelen en Welzijn

One response to “De vrouw van mijn leven*

  1. Pingback: Bisschoppensynode omtrent het gezin | Bijbelvorser = Bible Researcher

Leave a Reply

